TRADING | BERNIAGA

Chardon Wear

Ho Chin Yong

Bersama pengurus
Chardon Wear
Ho Chin Yong, 60

Perbualan pada
18 Februari 2020

Chardon Wear
135 Jalan Bunga Raya

Waktu perniagaan:
10.00 pagi - 10.00 malam

Kedai ini saya handle sudah 11 tahun, dari 2009.

Dulu, tahun 1975, saya kerja kat “People Silk Store”, kedai tauke. Kedai bawah sana tu No.151, belakang dia Chin Nam Hotel. Tahun 1978 saya sudah pindah dekat No.139, itu pun tauke punya kedai. Lepas tu tahun 2000, saya pindah sini, itu pun tauke saya punya juga [People Silk Store]. [Sebelum itu] dulu tempat ini adalah kedai bunga. Sekarang kita sewa dari owner kedai bunga dulu. 

Sampai tahun 2009, tauke sudah stop, tak berniaga lagi. Dan saya angkat tempat ini, agent, kira saya manager lah bukan saya punya sendiri. So sampai sekarang sudah 11 tahun, dari 2009 sampai sekarang lah. Sekarang ini saya ada 3 orang staff.

Baju-baju ini dari China, made in China. Actually last year ok lagi lah. Sekarang susah sikit lah, China sekarang kan ada problem kan. Barang mau keluar pun susah sikit kan, tak tau bila sampai. Masih ada stock, yang dulu biasa kita ada standby lah. So this year punya stock untuk next year. Kita memang buat stock 1 tahun punya. 

Kita punya brand “Chardon Wear” itu daripada KL. Di KL kita ada 3 kedai, di Melaka 1 sahaja. Semua baju lelaki. Kalau dulu, tahun 1975, paling famous brand Levi’s, Lee, Sailor King. Brands Lee dengan Levi’s masih ada, tapi saya sudah tak mampu jual ini brand lagi. Saya sudah dapat ini brand [Chardon Wear], harga dia pun boleh tahan juga. 

Itu masa, paling mahal saya jual Levi’s, RM400 lebih. Sekarang saya tak jual Levi’s lagi, sekarang paling mahal tu pun RM150 saja. Kalau kita jual harga rendah sikit, customer pun senang beli juga. Kalau mahal-mahal pun, dia tak akan datang kedai sini beli. Dia akan pergi shopping punya tempat, outlet punya tempat. 

“Dekat Melaka, ini area [Bunga Raya], dulu kita panggil Chinatown. Dulu-dulu actually semua pun sama banyak lah, Melayu, Cina dan India”

Online pun sekarang banyak. Tapi di Bunga Raya ni, kita punya regular customer yang datang. Biasa kita punya customer tak suka beli online, dia datang, pilih sendiri, cuba sendiri. Kita sini pun ada service. Kalau seluar tu panjang, kita boleh alter, online tak boleh buat. 

Dekat Melaka, ini area [Bunga Raya], dulu kita panggil “Chinatown”. Dulu-dulu actually semua pun sama banyak lah, Melayu, Cina dan India. India paling kurang. Tapi sekarang, dekat 10 tahun ini, India ramai datang. 

Bunga Raya dulu banyak barang boleh tengok. Dulu ada City Park, ada banyak tempat makan. Sekarang sudah kurang, sudah bikin building, jadi sudah lain. Sini pun sama, dulu depan sini ada banyak makanan. Sekarang sudah bikin hotel, sudah ubah banyak.

“Saya saja lah, anak saya tak mau lah. Anak no.1 sudah kahwin, no. 2 punya sudah kerja baik, mana dia mau. Ini kerja banyak makan masa, pagi sampai malam, mana dia orang mau”

Tahun 1975 saya start kerja, Madam King Shopping Centre yang sekarang ini belum ada lagi. Dulu ini sini macam rumah kampung, ada tangga, sebelah dia ada kedai runcit, belum bikin macam ni lagi. Bila dia sudah beli itu tempat, dia build up lah. Itu club [association] pun sudah bikin baru. Bawah dulu ada bank, UOB.  Itu tempat, Association punya [Chinese Association Tong Ann & Kim Han], mereka sewa pada Bank dan Emporium Melaka di tingkat 2. 

Emporium Melaka pun buat bisnis lama, saya ingat sampai tahun 80an. Itu jam baru Madam King ada di situ, tak tahu bila dia beli. Dulu kedai dia macam kedai saya ini lah, ada 3 kedai. Bila itu bank sudah tak ada lagi, Madam King sewa dari bawah sampai atas sekali. Semua Madam King sewa dari Association.

Ini kerja banyak makan masa, kita buka kedai pukul 10 pagi sampai 10 malam. Kalau macam Raya Puasa ka, Raya Cina, Raya India, kita tambah time sampai pukul 12 malam, itu pun tak tentu, kita overtime lah. 

Anak no.1 sudah kahwin, no. 2 punya sudah kerja baik, mana dia mahu sambung kerja ini

Bunga Raya still kira ok lah, cakap betul lah. Sebab ada 4 season boleh dapat customer, Raya Melayu, Cina, India sama Krismas. Walau tak ramai, tapi masih ada customer datang sini lah. Sebab sini tempat sudah sangat lama lah.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading