Cedric Tan

A Peranakan, but not THE Peranakan

MiF Oral History Interview

Lorong Tengkera Jaya

14 JAN 19

“Biasa orang kata lebih tempatan pada Melayu.”

Nama saya Baba Cedric Tan. Memang anak jati Melaka. Tinggal Tengkera. Masih bujang lagi. Kalau nak cop kena cepat sikit. Umur saya 53.

Masih tinggal di Melaka?
Adalah, naik turun KL sikit. 

What’s the difference in how the Babas and the Chinese celebrate the New Year?
There’s some similarities. Basic sama. Kita punya custom memang kita ikut Chinese custom. Tapi ada tu, orang kata, because of the assimilation with the local culture, jadi kita gunakan barang-barang tempatan sebagai alat sembahyang atau kita macam absorb local cultures, atau style dalam kita punya sembah. Memang ada difference dari Chinese sedikit, tapi dari segi intinya more or less the same. Tapi orang kata dari segi presentation tu ada berlainan sedikit.

Baba campur dengan local culture? Yang local culture itu siapa?
Biasa orang kata lebih tempatan pada Melayu. Macam orang kata kita sojak/sembah. Jadi lelaki kita macam tangan gini ketok kepala kat batu. Kalau perempuan dia tak ketuk kepala. Dia bongkok bagi sembah. Lelaki kena melutut. Kalau kita ikut cara lama ketuk lantai lah. Yang perempuan tidak boleh lah. Sebab dia pakai sarong. Nak melutut sedikit leceh kain senteng , kain terbuka kan. Dia bongkok lepas itu dia sembah lah.

The word Peranakan dari mana kah dia datang?
Peranakan is a local word. Asalnya dari Nusantara. Basic word is Anak. Orang kata anak is a child yang dari dilahirkan di kawasan ini. Secara general it’s local born. Sungguhpun Peranakan orang kata banyak kumpulan ethnic, so because kita dari dulu tu , maybe kita menyerlah lah, a bit more outstanding because of our economic standing, kita dah macam conquer lah, perkataan ini. Tapi in actual case Peranakan refers to all local born. Kita hanya sebahagian Peranakan Cina.

“Yes, we are Peranakan but we are part of the Peranakan. We are not THE Peranakan.”

Kita boleh panggil Chetty Peranakan juga?
Ya, Peranakan is a word encompassing semua kumpulan ini kan… tapi because macam kita/saya orang Baba/Nyonya itu kaya. Nombor dia itu agak besar. Jadi dia bilang saya Peranakan so people have the idea that Baba Nyonya itu is Peranakan. Yes, we are Peranakan but we are part of the Peranakan. We are not THE Peranakan.

Semasa dahulu the Peranakan macam Tun Cheng Lock, Tan Tock Seng dari sini?
Tan Cheng Lock dari sini. Tan Tock Seng dari Singapura. Cheng Lock dari sini. Mereka ada keturunan atau anggapkan diri. Nak kata keturunan ada sikit controversial lah. So, I would say they would anggap diri mereka sebagai Peranakan. Cara hidup dia kahwin dengan Nyonya ke orang tempatan, jadi dia amalkan sedikit lebih kurang tradisi tempatan. That’s how they become ‘localized ’.

What do you think about the Singapore Baba Nyonya culture compared to Melakan?
Kebanyakan Singapura punya Baba Nyonya boleh trace dia punya lineage dari Melaka. Some, not all. But I think majority. So, dari segi makanan , pakaian, cara bertutur tu almost 90% sama. So, the 10% punya difference adalah because of geographical. Dari segi geography. Dia pindah sana, dia campur orang lain sikit. Jadi in terms of language especially, dia lebih percakapan Hokkien. Kita sini, kita nak lebih percakapan Melayu. 

Dari segi fashion juga. Saya notice daripada percakapan, mereka lebih pakai Hokkien. Dia punya bridal costume yang pengantin perempuan punya baju. Dia ada punya perbezaan. Juga dia punya Mak Andam suka certain design. Generally speaking, the look of the bride ada sikit beza dari Melaka.

So, they adapted to the local taste?
Maybe it’s because of preference. At one glance u can agak dia dari Singapore. Base on their accessories. 

Cara percakapan mereka pun lain?
Dalam percakapan itu not necessary. Itu susah sikit. But if dah lama you talk about certain things you realised they are sikit more Chinese Hokkien.

Mereka cakap pelat?
Dia tidak pelat but certain words dia pakai lebih Hokkien. So, we can safely say they are Singaporean.

Dari segi-segi adat adakah berlainan dari sini?
Basically sama. Sebab dia boleh trace dia punya lineage dari Melaka. Tapi kalau kata dia punya asal usul dari Penang atau dari Indonesia jadi ada lain. Memang lagi nyata.

Thank you Cedric

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading